Jak wybrać deskę SUP stand up paddle

wybór deski sup stand up paddle

Wybór deski SUP (Stand-up-paddle):

W zakresie właściwości deski musisz ocenić:

- Zwrotność: zależy od wymiarów, shape'u (ogólnego kształtu deski). Im mniejszy jest rozmiar deski, tym bardziej będzie ona zwrotna. Natomiast deska będzie wtedy mniej stabilna, a tym samym nieodpowiednia dla początkującego użytkownika. To samo dotyczy deski o bardziej zaokrąglonym kształcie: będzie ona bardziej zwrotna, ale mniej stabilna. Jeśli chodzi o deski SUP cieńsze i długie, lepiej nadadzą się one dla użytkowników poszukujących szybkości, niż do pływania po falach.

- Stabilność: zależy od ogólnego kształtu deski. Im większa jest objętość deski, tym większa będzie jej wyporność, a SUP będzie bardziej stabilny. Szerokość deski także jest czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę, aby ocenić jej stabilność.

- Solidność: zależy od materiałów i technologii wykorzystanej podczas budowy deski.

Deska epoksydowa (Epoxy)

Deska poliestrowa

Deska piankowa


 

Deska wykonana z gęstej żywicy, pokryta lakierem nazywanym Gel Coat. Ten typ deski jest odporny na wgniecenia, ale zdarzają się niewielkie odpryski lakieru.

Deska wykonana z bardziej miękkiej żywicy. ten typ deski jest nieodporny na wgniecenia, ale łatwy do naprawienia, w przeciwieństwie do desek z żywicy epoksydowej. Wykorzystanie listew z drewna również zwiększa solidność deski.

Deska wykonana z pianki polistyrenowej. Cechą polistyrenu jest zdolność pochłaniania uderzeń i odporność na wgniecenia. Wykorzystanie listew z drewna również zwiększa solidność deski.

- Poziom umiejętności oraz zaangażowanie: piankowy SUP będzie zupełnie wystarczający do użytku rekreacyjnego lub na wycieczki. Do bardziej sportowego i regularnego użytku bardziej odpowiednia będzie natomiast deska SUP z żywicy epoksydowej, ponieważ jest solidniejsza i zapewnia lepszy ślizg.

Wybór pagaja do SUP:

wybór deski sup stand up paddle

Wybór pagaja: dla początkującego użytkownika najodpowiedniejszy będzie pagaj regulowany, ponieważ pozwala on modyfikować rozmiar w zależności od czynionych postępów. Dla bardziej doświadczonych użytkowników SUP najlepszy będzie pagaj bez regulacji, który należy przyciąć do swojego wzrostu, ponieważ jest on solidniejszy i lżejszy.
Pomocne rozwiązanie: aby poznać odpowiedni dla siebie rozmiar pagaja, należy ustawić go przed sobą pionowo, oparty na piórze - uchwyt musi sięgać do wysokości nadgarstka ręki wyciągniętej pionowo ponad głową.

Transport deski SUP:

Pokrowiec: ochroni deskę przed uderzeniami podczas transportu. Zalecamy przewożenie deski SUP na bagażniku dachowym samochodu, aby uniknąć ograniczania widzialności, jaką spowodowałoby włożenie deski do wnętrza auta.

Szczelna torba: wypływając na wycieczkę na desce, można wykorzystać szczelną torbę na kluczyki, prowiant lub butelkę z wodą.

Aby pływanie na SUP-ie było całkowicie bezpieczne, pamiętaj o:

leashu (smyczy): jest to bezpieczne akcesorium, które pozwoli łatwo złapać deskę w razie upadku. Długość leasha do SUP musi wynosić co najmniej 3 m dla maksymalnego bezpieczeństwa. Należy pamiętać, że korzystanie z leasha podczas pływania SUP-em jest niezbędne, nawet na spokojnych wodach, gdzie nie ma fal. Niemniej ważne jest, aby pływając w falach, używać leasha specjalnie dostosowanego do uprawiania SUP.

Wax: smarowanie waxem deski SUP jest rzadkością, ponieważ większość desek jest wyposażona fabrycznie w PAD lub posiada strefę antypoślizgową, poprawiającą przyczepność. Jednak jeśli deska nie posiada pada lub pad jest zbyt krótki, możesz użyć waxu, aby zapobiec poślizgom podczas pływania.

Koszulka anty-UV: aby chronić się przed szkodliwymi promieniami słonecznymi, noszenie koszulki anty-UV jest gorąco zalecane.

Deska SUP jest traktowana jako sprzęt plażowy, nie jest więc dostosowana do dłuższych wycieczek, ponad 300 metrów od brzegu. Używanie kamizelki ratunkowej nie jest obowiązkowe, niemniej zalecane osobom o słabej umiejętności pływania.

Ochrona przed zimnem: do pływania w chłodniejszych wodach lub do ochrony przed wiatrem, kiedy ciało jest mokre, najlepiej jest założyć top termiczny lub piankę neoprenową. Ostatni punkt dotyczący ryzyka szoku termicznego: zalecane jest polewanie ciała wodą, aby uniknąć szoku termicznego po wpadnięciu do zimnej wody, szczególnie jeśli wcześniej przez dłuższy moment wiosłowaliśmy.