DOSKONAL SWOJE SURFINGOWE UMIEJĘTNOŚCI I PRZEJDŹ DO PIERWSZYCH MANEWRÓW

(2)

Zawsze chciałeś surfować długie fale, nabierać szybkości i ochlapywać przyjaciół fontanną wodą spod deski?
Dzięki tym wskazówkom dowiesz się wszystkiego o manewrach na desce, jak je wykonywać, aby pokonywać kolejne progi umiejętności surfowania i stać się najlepszym surferem lata!
 
Zanim zaczniemy, warto jest przypomnieć, że nabranie prędkości jest fundamentalnym elementem, aby spróbować wykonać niżej opisane manewry.
Prędkość umożliwi Ci surfowanie dłuższych fal, pokonywanie "sekcji" (stref w których fala ma tendencję do zamykania się), nabieranie mocy, zmianę kierunków i udane wykonywanie pierwszych manewrów.
Zobacz naszego surfingowego partnera technicznego, Heremoana Luciani, w 5 filmach coachingowych.


Manewr nr 1: Nabieranie prędkości czyli "pumping"


Aby nabrać prędkości, surfer musi wykonywać slalom na fali, koncentrując się na 3 najważniejszych punktach: zginanie/prostowanie sylwetki, pozycja ramion i wzrok.




 

Surfer zgina się (dociąża się) zjeżdżając z fali i prostuje się (odciąża deskę), aby płynąć w górę
 
 
1. Zginanie // prostowanie sylwetki
 
Aby wygenerować prędkość, niezbędne jest wykonywanie ruchu zginania i prostowania ciała na fali. Zgięcie wykonuje się u góry fali (zjeżdżając) w kierunku dołu fali, chodzi o to, aby dociążyć deskę.
Wyprost ciała ma na celu odciążenie deski i wykonywany jest u dołu fali, w kierunku jej szczytu.
 
2. Pozycja ramion
 
Trzeba mieć maksymalną prędkość i najlepszą możliwą równowagę, Ważne jest, aby trzymać ramiona równolegle do fal.
Ułożone płasko dłonie muszą śledzić kształt fali.
 
3. Wzrok
 
Wzrok jest kluczowy we wszystkich ślizgowych sportach wodnych, kieruje on ciałem i nadaje mu kierunek na fali podczas surfowania.
Aby zapewnić sobie przyjemne surfowanie, trzeba patrzeć daleko przed siebie na fale, a nie na koniec deski.


 
 


 

Manewr nr 2: Bottom Turn


Bottom-turn jest manewrem, który wykonuje się często na początku fali, tuż po take-offie.
Celem manewru bottom-turn backside jest skuteczne skręcenie u dołu fali, aby wpłynąć na górę fali z maksymalną prędkością.


 
 
 

1. Ugięcie (na stopach)
Należy ugiąć się na stopach, naciskając na pięty (faza dociążenia deski), aby zanurzyć rail (krawędź) deski w wodzie.
 
2. Wzrok i balansowanie rękami
Wzrok jest fundamentalnym czynnikiem we wszystkich manewrach podczas surfowania, to on prowadzi ramiona i całe ciało w wybranym kierunku (tutaj góra fali)
 
3. Odciążenie
Ostatnia faza manewru bottom-turn backside polega na odciążeniu całego ciała, aby wpłynąć na górę fali z maksymalną prędkością, żeby wykonać manewr.
 
Podsumowując, fazy 1 i 3, umożliwiają wygenerowanie prędkości, wtedy faza 2 służy do przekręcenia całego ciała.


 



 



Manewr nr 3: Roller

Roller jest manewrem typowo surfingowym, który można wykonać na każdym rodzaju fal, ale im głębsza fala, tym bardziej radykalny będzie roller. Aby wykonać roller backside, ważne jest, aby patrzeć w kierunku grzbietu fali, na której masz zamiar wykonać manewr.